oneamongallstars.blogg.se

Ta med hela familjen i spelandes värld!

Kategori: Magi

Jag skulle kunna säga delvis att jag och min familj har ett spelberoende men samtidigt så tycker jag inte det, eftersom det är en av sakerna som får min familj att komma närmare varandra.

Spel är en av de mest gemensamma sakerna jag och min familj har tillsammans. Under vardagarna då vi inte alltid har tid till att träffas, så möts vi online istället i dataspelet world of warcraft , i förkortning så kallas det wow. Det är ett trevligt och roligt alternativ för då kan man chatta och spela med varandra på samma gång. Då har man tid att prata om saker och ting som hänt under veckan men samtidigt så kan man spela och göra olika äventyr tillsammans där man ska besegra olika fiender, monster och sådant. Sedan under vissa helger brukar vi spela bords rollspel. Det vanligaste spelet som vi spelar är drakar och demoner, vilket är ett rollspel där du slår tärningar och utgår från en spelledare och ett karaktärspapper. Det brukar vara en av de sakerna som jag längtar mest till under veckorna, dock spelar vi inte varje helg eftersom det finns så mycket annat man måste göra, men jag längtar alltid efter de där långa härliga kvällarna med äventyrliga och farliga uppdrag med sin familj. Det är det som får min familj att träffas så ofta och umgås.

 Vissa familjer nöjer sig bara med att se sin familj och kanske inte göra så mycket än att prata och dricka kaffe med varandra, istället för att göra en gemensam aktivitet. Jag tror knappast att det finns så många familjer eller föräldrar, som skulle våga sätta sig ner vid en dator och testa och spela ett spel tillsammans med sina barn.  Jag själv ser det som en stor fördel eftersom jag och min familj har så mycket gemensamt och det är ju självklart inte spelen som gör min familj. Vi spelar inte bara spel, vi ser på samma sorts filmer, tv-serier, vi brukar laga mat tillsammans, fara på olika härliga turer och ibland går vi till gymmet tillsammans. Det är det jag menar, jag tror inte så många familjer lägger ner så mycket tid till att umgås tillsammans. Jag tror också att de inte använder sig av sina intressen så speciellt mycket vilket är otroligt synd för den gemenskap och kärlek för min familj är otroligt viktig för mig. Det är det som ger min familj så stort band.

Därför skriver jag detta för spel är inte så hemska och dåliga som folk säger. Varken jag eller min familj har blivit mördare för att vi spelat olika spel som innehåller våld. Jag tycker föräldrar ska våga testa och lära känna sina barn i deras stora fantasy värld och försöka förstå varför de tycker att spel är så kul. Då måste ju barnen också ge med sig och tillåta att föräldrarna ska få leva sig in i deras värld. Det handlar egentligen ju inte om bara barnens värld utan också föräldrarnas värld. Så det jag tycker att fler familjer ska våga lära känna och dela med sig av sina intressen, alltså spendera mer tid med varandra.  Så vi inte glömmer bort varandra, det som är viktigt. 

Kommentera inlägget här: